Πέμπτη 5 Ιανουαρίου 2012

Καθυστερημένο Review: Pathfinder


TIMMAH!!!!!

Όχι τέτοιο καθυστερημένο!

Πριν πω οτιδήποτε άλλο, φανταστείτε αυτό:

Ξέρετε κάποιες φορές που η μάνα σας μαγειρεύει το αγαπημένο σας φαγητό αλλά φέρνει άσσο στο cooking και δεν το κάνει ακριβώς όπως το είχατε στο μυαλό σας? Τρώτε ανόρεκτα λίγο και το αφήνετε. Την άλλη μέρα το βγάζει από το ψυγείο και σας το ξανασερβίρει, αλλα επειδή ένιωσε πως κάπου τα σκάτωσε προσθέτει για γαρνιτούρα και κουνουπίδι και το κάνει να φαίνεται όμορφο, αλλά πάντως παραμένει κατά βάση το ίδιο πράγμα με τη διαφορά πως έχει μαλακίες προσθήκες. Την τρίτη μέρα, αναλαμβάνει την υπόθεση ο πατέρας σας που πετάει τα λαχανικά και προσθέτει καυτερές σάλτσες και μπέηκον και γίνεται ΓΑΜΑΤΟ. Φανταστείτε τώρα, κάθε φορά να σας χρεώνανε. Και όπου μαμά-μπαμπάς βλέπε WotC και Paizo, και όπου φαϊ  το DnD. Σε αντιστοιχία το φαϊ της πρώτης μέρας ήταν η 3.0-3.5, της δεύτερης η εγκληματικά αισχρή 4th και η γαμάτη final version το Pathfinder.

Να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους: είναι κωλοτέλειο σύστημα, αλλά κατά βάση παραμένει ξαναζεσταμένο φαγητό. Αν δεν είχα δώσει άπειρα λεφτά για την 3.x θα το πρότεινα σε όλους ανεπιφύλακτα. Με τα τρέχοντα δεδομένα όμως, πιστεύω πως το δίκαιο θα ήταν να βάζανε link για ελεύθερο κατέβασμα αν τους γράψεις το serial number του που παλιού σου PHB ή κάτι τέτοιο.

Πάμε τώρα στα επιμέρους πράγματα.

Μεγάλη ευχάριστη αλλαγή που αντί για τρία βιβλία χρειάζεσαι δύο (τα PHB και DMG είναι 2 σε 1).

Στο artwork ακολουθήσανε την pulpy γραμμή που είχε χρησιμοποιηθεί και στην Eberron (ευτυχώς χωρίς τα μαγικά τρένα)-άλλα και στην 4th, με τη διαφορά πως στην Eberron κολλούσε με την όλη αισθητική. Πολύ πλούσια τα χρώματα και ρευστές οι κινήσεις και ΜΠΟΛΙΚΟ fanservice, ειδικά στο Monstrous (ακόμα και το Kyton έγινε fappable!). Μια που είμαστε εδώ, γιατί σκατά μετά την 3.0 δεν κάνουν μια νύμφη της προκοπής? Δυστυχώς δεν μπορώ να βρω pic της να σας δείξω, αλλά ας πούμε πως εάν πετούσες στο πάτωμα το MM του 90% των RPGάδων, θα άνοιγε στη συγκεκριμένη σελίδα λόγω συχνής τσάκισης στο δέσιμο εκεί. Σοβαρά.
Σημείωση: για όσους δεν ξέρετε τι σημαίνει, fanservice είναι αυτό:




Πάμε τώρα στο παιχνίδι αυτό καθεαυτό:
Races: ισορροπήσανε κάπως τα πράγματα, χωρίς να γαμάνε αυτή τη φορά τα κακόμοιρα τα half-orcs με -2 σε δύο στατιστικά, κρατήσανε τις παλιές φυλές χωρίς ίχνος ευτυχώς από dragonborne, eladrin κτλ παπαριές. Εξακολουθώ πάντως να μην καταλαβαίνω γιατί επιμένουν να περιλαμβάνουν τα ελεϊνά και τρισάθλια gnomes σαν πιθανή φυλή.
Classes: το favored class επιτέλους απέκτησε νόημα! Eξακολουθεί να υπάρχει το τρελά ηλίθιο και ανεξέλεγκτο multiclass και prestige classes, aka αυτα που κανανε την 3 να suckαρει. ΟΜΩΣ. Η κάθε κλάσση ευνοείται τόσο πολύ στο progress της (στο lvl 20 αποκτούν κάτι σαν το ulti του LoL), ώστε εαν αποφασίσεις να κάνεις multi θα βγεις underpowered γιωτάς. Εξακολουθούν πάντως να υπάρχουν κάποιες ψιλομαλακίες (το να είσαι fighterας με 1 ή 2 level βαρβάρου παραμένει γαμάτο). Πολύ δυνατός ο πίνακας που δίνουν στον GM τη δυνατότητα να διαλέξει ανάμεσα σε 3 ταχύτητες εξέλιξης χαρακτήρων με xp, ανάλογα του τι power level θέλει.
Σχεδόν όλοι ανεβήκανε σε κατηγορία hit die (μου εκανε εντυπωση ο rogue d8 και οι μαγοι d6), προφανώς επειδή το να ρίχνεις ζάρια στη μάχη ειναι το πιό σημαντικό πράγμα σε ενα σέσσιον (σαρκασμος). Οι κλάσσεις αναλυτικά:

  • ο βάρβαρος έχει έξτρα rage abilities (darkvision σε rage. what.)
  • ο βάρδος αρχίζει να σφάζει με μουσική! WHAT. Δημιουργήσανε στο σύστημα μερικά headscratchers μόνο και μόνο για να ισορροπήσουν τις κλάσσεις .
  • o cleric αποκταει channel energy για heal χωρίς να ξοδεύει ξόρκια ΓΑΜΑΤΟ, λειτουργεί και ως turn undead. Τα domains πλέον έχουν νόημα και unique δυνάμεις αντί να είναι 'cast at +1 caster level'. Αλλάξανε τους παλιούς θεούς του grayhawk όμως και βάλανε κάτι άσχετους πέμφιγγες επειδή η paizo δεν έχει καμία σχέση με τους WotC. Χοντρός σαρκασμός.
  • druid: εχει κοκερ σπανιελ και το ταϊζει κροκέτες και το αγαπάει.
  • fighter: εξειδικευση σε οπλα και armor training, αλλά για πρώτη φορά βλέπω καθαρό πολεμιστή να γαμάει και να δέρνει με την εξέλιξη της κλάσσης του και μόνο.
  • εξακολουθεί να υπάρχει ο monk.... και με τα μπόνους σε CoMbatDefenses γίνεται ακόμα δυνατότερος για να ενθαρρύνει κι άλλους παίκτες να πάρουν την τελείως ξέμπαρκη αυτή κλάσση. τρολλς
  • ο πάλαντιν εγινε ανταγωνιστικότατα playable.- το μόνο στοιχείο που θα σας δώσω είναι πως μπορείς αντί για άλογο να έχεις την ιδιότητα να κάνεις το ξίφος σου uber. Μαντέψτε τι θα πάρει το 99% των παικτών (και μάλλον και των NPCs). Πως σκατά βάζεις με το πληκτρολόγιο umlaut στο uber?
  • ο ρέηντζερ, ειναι ακόμα δυνατότερος σπεσιαλίστας στις περιπτώσεις που θα τα βάλει με favored enemy ενώ βρίσκεται favored terrain. Δηλαδη ποτέ, εκτός εάν είσαι... Ο ΚΥΝΗΓΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΣ!!!!!!!
  • rogue,  και άπειρα customization options ωστε να μη γκρινιάζουν οι γκαίης που έχουν λιώσει στο WoW και τον βλεπουν σαν DPS-combat dude, πάρα σαν τον non-combat engineer acrobat  που έπρεπε να είναι. Καθαρά θέμα αισθητικής υποθέτω.
  • sorcerers - για να μη λέμε πως είναι ένα και το αυτό με τους wizards, παίρνουν και κάτι bloodline abilities. Γενικά, ο διαχωρισμός τους έγινε πάρα πολύ ομαλά και πιστευτά, και τους συγχαίρω που δεν αποφάσισαν απλά την εύκολη λύση να συνενώσουν τις 2 κλάσσεις.
  • μάγοι- επιτέλους το spell school specialty δίνει και τα κατάλληλα bonus abilities! Σαφής αναβάθμιση. Επίσης, μπράβο που αντί για το άχρηστο familiar μπορείς να φτιάξεις το super μαγικό staff ή one ring σου. Γενικά πήραν πολλά πράγματα που μένανε αχρησιμοποίητα (mounts, animal companions στα χαμηλά λέβελς, familiars) και δώσανε πολύ καλύτερα σε αντάλλαγμα.



Κανόνες Μάχης: απλοποιήσανε μεν πολλά combat manuevers, με την προσθήκη ενός ενιαίου αριθμού για όλα. Ωστόσο, όσο υπάρχουν τα attacks of opportunity, ο mumm-ra ζει και η μάχη δεν μπορεί να δει χαϊρι.

Κανόνες για τον GM: ελάχιστα πράγματα είδα καινούργια και δεν με ενθουσίασαν. Ψιλοfail εδώ.


skills: τα ίδια σκατά όπως παλιά, χωρίς λόγο περιπλοκότητα και micromanagement. Είναι σαν να υπάρχουν δύο άτομα, που ο ενας προσπαθεί να απλοποιεί και ο άλλος να πολυπλοκοποιεί, οι οποίοι λειτουργούν ταυτόχρονα. Με 4 αξιοσημείωτες διαφορές: το fly (για καλύτερες μανούβρες), το linguistics για να καταλαβαίνεις άγνωστες γλώσσες, και το perception, που ουσιαστικά είναι σαν το notice του ROC και συμπεριλαμβάνει τα listen, spot, search-ακόμα, και τα move silently, hide συνενώθηκαν επιτέλους σε stealth.
τα feats παρόλο που τα απεχθάνομαι, εχουν ορισμένα γαμηστερά νέα στοιχεία: τα critical feats βελτιώνουν τα criticals (duuuh). Τα feat chains εχουν σαφώς μπει σε μια τάξη, ενώ αυτά που δίνουν skill bonus, παραμένουν χρήσιμα και μετά από κάποια λέβελς (δινουν επιπλέον μπόνους όταν ανεβάσεις το skill πάνω από 10)
items: όλα είναι ΑΚΡΙΒΩΣ τα ίδια, με νέα σκίτσα. Πολύ γαμάτα ζωγραφίσανε τα caltrops πάντως.


Συνοψίζοντας, θα πω μόνο ένα πράγμα: εάν δεν έπαιζα τους παίκτες μου ROC (που άμα σταματήσω να βαριέμαι θα συνεχίσω να το παρουσιάζω στο άλλο blog- το σύστημα είναι σχεδόν έτοιμο), τότε θα τους έπαιζα σίγουρα Pathfinder. Τα βιβλία όμως ΔΕΝ θα τα αγόραζα έχοντας δώσει τόσα φράγκα για ένα προϊόν που θα μπορούσε αν είχε γίνει σωστό και εκτενές playtesting να ήταν έτσι εξ'αρχής. Όλες αυτές τις 'καινοτομίες', ο μέσος GM που δεν έχει λιώσει τελείως τον εγκεφαλό του στα hentai τις έχει ήδη κάνει μόνος του στο πέρασμα κάπου 11 χρόνων. Σε αντιστοιχία, μια που το Requiem είναι gtp και όλοι στρέφονται στα παλιά, είδατε να κυκλοφορεί Vampire: the Path of Masquerade Finding?  Όχι. Υπάρχει κάποιος λόγος για αυτό. Επικροτώ 100% τη φιλοσοφία τους πως όσο λιγότερα βιβλία τόσο το καλύτερο κι ελπίζω ειλικρινά να έχουν τα αρχίδια να την κρατήσουν. Δίνεις με χαρά λεφτά για να αγοράσεις περιπέτειες, και όχι ανούσια βιβλία (αχεμ-3.5-αχεμ) που δεν προσφέρουν τίποτα στο campaign.


Ένα τελευταίο σχόλιο: Ήμουν τις προάλλες στην Κάισσα στο κέντρο της Θεσ/νίκης. Είχανε τα περισσότερα της 4th, κάτι άλλα από τα τελευταία fails της 3.5 που ξεμείνανε (ξέρετε ποιά λέω, εκείνα που χώνανε μέσα κι ένα imba prestige class για να το αγοράσει ο powerplayας παίκτης και να το επιβάλλει στον GM του ως 'official') και ΤΙΠΟΤΑ ΜΑ ΤΙΠΟΤΑ από Pathfinder!!!! Επίσης, θυμάστε τα κορυφαία instant adventures, βιβλιαράκια μεγάλα σαν φυλλάδιο από γυράδικο, που είχανε one-shot side-quests για τα βράδια που ο GM δεν είχε προετοιμαστεί? Ούτε από αυτά έχουν πια.... Πως περιμένουν να ανταγωνιστούν τους άλλους όταν δεν μπαίνουν στον κόπο να κοιτάξουν τι έχει μεγαλύτερη ζήτηση και να το φέρουν? Ήμουν για καιρό τακτικός πελάτης τους και είναι πραγματικά κρίμα που ελάχιστα βιβλία βρήκα εκεί μέσα πλεόν που να αξίζουν το overpricing τους σε αυτή τη πλευρά του Ατλαντικού. Με εξαίρεση ίσως τα ελληνικά DnD για την καλτίλα τους: 'κερδίζω την πρωτοβουλία (initiative) και πετάω τον Αποτρόπαιο Μαρασμό του Αμπί Νταλσίμ (horrid wilting) στον Νοητικό Εκδορέα (mind flayer)'. OMFG.

5 σχόλια: