Τρίτη 12 Μαρτίου 2013

Πώς η Riot νίκησε την πειρατεία

Ας (ξανά)κάνουμε (για χιλιοστή φορά) τον αγαπημένο μου διαχωρισμό των ατόμων που εμπλέκονται στο game development σε δύο ομάδες:
1) Αυτοί που βγάζουν την ουσιαστική δουλειά
2) Οι Μάνατζερς και Δικηγόροι.



Τα συντριπτικά περισσότερα πράγματα για τα οποία γκρινιάζω σε ένα καλό παιχνίδι πηγάζουν κατά κανόνα από αυτούς τους δεύτερους. Οπότε, για να μην πει κανείς πως είμαι μονόπλευρος και φανατισμένος, θα προσπαθήσω να δω τα πράγματα αυτή τη φορά από τη δική τους σκοπιά.

Οι λόγοι που σιχαίνομαι την πολιτική στο χώρο των παιχνιδιών σχετίζονται με δύο concepts που οι ΜκΔ (μάνατζερς και δικηγόροι), κρατούν σφιχτά κοντά τους και λατρεύουν λες και είναι το χρυσό μοσχάρι σε εκείνη την ταινία που δείχνει πάντα το Πάσχα, εκείνη που ο Μωυσής του έσκασε το call lightning:
1) Τα DRMs
2) Τις αλλαγές στο πρόγραμμα κυκλοφορίας (κυρίως όταν επισπεύδουν βεβιασμένα τα παιχνίδια για να προλάβουν τις γιορτές)

Παραθέτω μερικούς αριθμούς από ένα άρθρο του Shamus:

All game developers, and even most gamers, are aware that it costs more to create a videogame for the latest generation of consoles than it took for prior generations. But how much more? While hard data is hard to come by, a variety of estimates are available on the web that support the following approximations:
* 1994: 4th generation premium videogames cost $200,000 to develop and retailed for $60-$80
* 1999: 5th generation premium videogames cost $1,000,000 to develop and retailed for $40-$60
* 2004: 6th generation premium videogames cost $5,000,000 to develop and retailed for $40-$60
* 2009: 7th generation premium videogames cost $25,000,000 to develop and retailed for $60-$80
And then later he breaks those numbers down for us:
* 1994: 4th gen videogames had to sell to 16,000 customers to break even
* 1999: 5th gen videogames had to sell to 80,000 customers to break even
* 2004: 6th gen videogames had to sell to 400,000 customers to break even
* 2009: 7th gen videogames had to sell to 2,000,000 customers to break even


Προς τι αυτή η γεωμετρική αύξηση?
Επειδή στις μέρες μας υπάρχουν υπολογιστικές δυνατότητες που επιτρέπουν άφθονη ποζεριά.
Κι επειδή ο μέσος σύγχρονος gamer έχει την αξίωση να χρησιμοποιεί στο έπακρο το hardware που έχει χρυσοπληρώσει (και καλά κάνει), μεταξύ των αντίπαλων παιχνιδιών στην αγορά γίνεται αγώνας δρόμου στην ποζεριά και τον 'παράγοντα ΟΥΑΟΥ!'.

Δυστυχώς όμως ο 'παράγοντας ΟΥΑΟΥ', απαιτεί απεριόριστη χαμαλοδουλειά, προσεκτικά φτιαγμένα γραφικά, πολυφωνικό ήχο κτλ κτλ, οπότε ΚΟΣΤΙΖΕΙ. Και όταν το κόστος της χαμαλοδουλειάς είναι μεγάλο, τότε αναγκαστικά κόβεις από το κόστος της ουσιαστικής δουλειάς, αυτής που αποτελεί την 'προσωπικότητα' του παιχνιδιού. Αντί να προσλάβεις πχ 4 σεναριογράφους και 4 γραφικάδες, οι αναλογίες γυρνάνε πχ σε 2 προς 6. Λογικό είναι το σενάριο να μείνει πίσω. Έτσι καταλήγουμε με παιχνίδια που είναι >90% Βερνίκι και <10% περιεχόμενο.



Έστω λοιπόν πως είμαι ένας ανοργασμικός ΜκΔ σε μεγαλοΕΑταιρεία (no typo), που εξαγοράζει μια μικρή ομάδα η οποία έχει δημιουργήσει κάμποσες επιτυχίες. Ο ανώτερός μου μου λέει: 'βγάλε λεφτά αλλιώς απολύεσαι'. Επειδή ποτέ στη ζωή μου δεν έχω ασχοληθεί με παιχνίδια πέρα από angry birds (οπότε δεν έχω ιδέα τι σκατά θέλει ο παίκτης) και διακυβεύεται η δουλειά μου, άρα φοβάμαι (και καλά κάνω), θα ακολουθήσω την πεπατημένη και τους στατιστικούς μου πίνακες. Και θα κάνω δύο σοβαρά λάθη.

Πρώτον, δεν θα πρωτοπορήσω, δεν θα ρισκάρω, δε θα σκεφτώ out-of-the-box. Δεύτερον, θα 'μεγιστοποιήσω τα κέρδη και θα ελαχιστοποιήσω τις απώλειες'

Πώς θα μεγιστοποιήσω τα κέρδη? Θα κανονίσω το παιχνίδι να βγει ενάμιση χρόνο νωρίτερα για να προλάβει τα Χριστούγεννα (KOTOR2, VtM:Bloodlines). Κι επειδή δεν θέλω να είμαι ο Αγγελιοφόρος των Κακών ειδήσεων και φάω καμιά σφαίρα από τον evil overlord ανώτερό μου, θα παραλείψω διακριτικά να του αναφέρω πως και οι ΜκΔ από ανταγωνιστικές εταιρείες έχουν την ίδια ιδέα. Αν τελικά τον πιούμε θα κατηγορήσω τους προγραμματιστές πως έφτιαξαν ένα ημιτελές παιχνίδι, δε φταίω εγώ και συγγνώμη μη με απολύσετε εγώ απλά ακολουθούσα τις εντολές από το Μεγάλο Βιβλίο των Ανεδαφικών Τεχνοκρατών -Κεφάλαιο Vidya Games.


Πώς θα ελαχιστοποιήσω τις απώλειες? Μα φυσικά και δε φταίει ποτέ το προϊόν μας ή τα μυαλά μας για τις απώλειες. Για όλα φταίνε οι απαίσιοι οι Πειρατές yada-yadayada fuckityfuck-fuck. Θα βάλουμε DRM για να μη μας κλέψουν το Βερνίκι και DRM πάνω στο DRM για να μη μας κλέψουν το DRM. (ΟΥΑΟΥ! DRM inception!). Κι εννοείται δεν θα ασχοληθούμε με porting σε PC, μόνο σε κονσόλες, γιατί σε PC οι Πειρατές μας κλέβουν το Βερνίκι ευκολότερα (τουλάχιστον στο PS4 θα βάλουμε DRM στα καλώδια κι έτσι δε θα μπορούν να το συνδέσουν σε πειρατικές πρίζες! μουαχαχαχα).

ΥΓ: να μη ξεχάσω να ξανακυκλοφορήσω παιχνιδάρες από τα παλιά ώστε να τα απολαμβάνουν οι κάτοχοι i-phones-tables και hydra-magna-whateverlators, αλλά να έχω την αξίωση οι PC-gamers να τα ξανα-αγοράσουν, ενώ στην ουσία δεν έφτιαξα τίποτα που οι modders δεν έκαναν τζάμπα, καλύτερα και με σαφώς λιγότερα bugs, μερικά χρόνια νωρίτερα.  Είμαι διαβολικά έξυπνος.



Ή μπορώ απλά να πω 'Fuck this Shit' και να κάνω ό,τι έκαναν και τα παλικάρια από την Riot με το League of Legends. Να δώσω δηλαδή στον κόσμο τζάμπα ένα έτοιμο παιχνίδι, που δεν του λείπει τίποτα για να παιχτεί όπως είναι, και να τους πω πως 'το μόνο που κοστίζει αληθινά λεφτά είναι το Barbie-Dressing ή το αντίστοιχο της υπομονής για το μάζεμα experience'. Ούτε Quests, Items, χάρτες, ούτε τίποτα.

Και μάλιστα για ένα παιχνίδι που -για το genre του- έχει γραφικάρες! Σαν μέτρο σύγκρισης, βλέπε κάτι 'indie' παιχνίδια που κοστίζουν ένα συμβολικό 5-ευρω και είναι κουνουπίδια για την όραση.

Το ιδιοφυές στη Riot είναι πως συνειδητοποίησαν ένα απλούστατο κατά τα άλλα πράγμα:
Το να ξέρεις -σαν player- το παιχνίδι και φράγκα να δίνεις μόνο προαιρετικά και λιγοστά (5 ευρώ για skins πχ) είναι απείρως προτιμότερο από το να δώσεις 50+ ευρώ για να πάρεις γουρούνι στο σακί και να καταλήξεις με μισό παιχνίδι- το άλλο μισό στο πουλάνε χωριστά σε DLC.

Είναι δυνατόν να παίζεις LoL για χρόνια και να μην τους δώσεις ποτέ λεφτά. Δε χάνεις τίποτα που δε μπορείς να αγοράσεις με λίγη υπομονή παίζοντας. Η Riot ΔΕ θα σου κάνει νερά, δε θα σου βάλει το μαχαίρι στο λαιμό για να την πληρώσεις. Η Riot είναι στα αρχίδια της. Έχει χιλιάδες άτομα που θα βάλουν από 5 ευρώ για να πάρουν skins.

Βέβαια, η όλη υπόθεση έχει και κάποιους περιορισμούς- αναγκαίο κακό αν προτιμάτε. Το παιχνίδι είναι online-only. Βασίζεται στους συμπαίκτες. Δεν έχει νόημα να πάρεις ένα skin αν είναι να μη το βλέπει κανείς. Και μια τέτοιου είδους ανάγκη καθιερώνεται μόνον με τη δημιουργία διαμάχης. Με το να είναι ένα παιχνίδι-αρένα. Με το να βαθμολογούνται οι παίκτες αναλόγως πως τα πηγαίνουν. Ο κόσμος θέλει να είναι Ο ΓΑΜΑΤΟΣ ακόμα και σε κάτι σαν το LoL.

Πολύ αμφιβάλλω αν θα κατάφερναν αυτό που κατάφεραν σε ένα single-player παιχνίδι, ένα παιχνίδι χωρίς τον παράγοντα 'δείτε με' προς τους άλλους παίκτες. Αλλά τουλάχιστον, το Diablo 3 το ξέσκισαν σε επιχειρηματική στρατηγική. Εδώ δε πληρώνεις τίποτα και παίζεις όσο θέλεις. Κάποιοι ΜκΔ στην Blizzard είναι butthurt, δεδομένου του σχετικού κόστους προς τα έσοδα που φέρνει η επιτυχία. Και καλά κάνουν. Btw, ανέφερα πώς η Riot είναι 16 άτομα όλη κι όλη?



Σημείωση = ναι, ξέρω πως στα παιχνίδια-αρένες τα trolls και οι griefers δεν σπανίζουν, αλλά η Riot ακολουθεί ως τώρα πολύ ώριμη στάση: πριν λίγο καιρό ban-αραν για ένα χρόνο καμιά δεκαριά επαγγελματίες παίκτες τους. Θέλει αρχίδια για να κάνεις κάτι τέτοιο και respect.

7 σχόλια:

  1. gia osous den to exete dei, oriste pali ena videaki pou eixa valei kai palia. sigoura kalyterh ependysh tou xronou sas apo to na deite how i met your mother, etsi opws exei katanthsei:

    http://www.youtube.com/watch?v=A6TmTv6deTI&feature=player_embedded

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γενικά η στρατηγική αυτή έχει αρχίσει να εφαρμόζεται και σε αρκετά ΜΜο σε περίπτωση που δεν το ξέρεις (επειδή δεν ασχολείσαι με ΜΜο απ'ό,τι έχω καταλάβει). Βέβαια δεν είναι ΟΛΑ τσάμπα, συνήθως έχεις περιορισμό στα quest packs κτλ, αλλά θεωρητικά μπορείς να φτάσεις μαξ λέβελ, να πάρεις αρκετά καλά items, blah blah blah. Το SwToR π.χ. είδε ότι δεν έβγαλε αρκετά φράγκα όταν κυκλοφόρησε και νομίζω σε λιγότερο από 6μηνο το γύρισε σε free to play. Επίσης, επιβεαιωμένα, το DDo που έπαιζα εγώ και το ξέρω από προσωπική εμπειρία πήγαινε ΣΚΑΤΑ πριν το πάει f2p και από τότε έχει πάρει τα πάνω του (σχετικά με το τι ήταν, δεν το συγκρίνω με το WoW -το οποίο δεν έχω ιδέα γιατί αρέσει στον κόσμο, αλλά anyway).
    Τα 12χρονα και το trolling επίσης έχουν καταφέρει να μείνουν μακριά, επειδή το παιχνίδι καθεαυτό δεν είναι kids friendly. Και μόνο που μπορείς να κάνεις barbarian με max intelligence άμα σού τη βαρέσει τούς χαώνει γιατί θέλουν μάλλον κάτι "μπαίνω - παίζω - δε σκέφτομαι", οπότε υποθέτω ότι αν τα παιχνίδια γενικά είχαν ένα τέτοιο factor, με τον α ή β τρόπο τα μαλακισμένα που απλά θέλουν να σε ζαλίσουν δε θα μπαίναν στη διαδικασία να ασχοληθούν σε βαθμό που θα καταντήσει εκνευριστικό.
    Επίσης, επειδή δεν μπορώ να κάνω 100% σχετικό comment, ναι, το HIMYM έχει καταντήσει σκέτη αηδία. :P

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. kai omws, dokimasa to LoTR-online, gia 1 prwino kai to ekleisa. allo ena prwino gia WoW. sto LoTR mou ekane entypwsh pws enw einai 'tzampa' leei 'gia na craftareis ola ta items kai na exeis prosvash sto tade kai to deina, prepei na plhrwseis'.

    epishs, palaiotera eixa tsekarei stous free servers tou lineage 2, th fash pou eskages fragka kai sou estelnan to Valakas (kai kala uber 3erw gw). To provlhma einai pws etsi yparxei amesh antistoixia 'plhrwnw = pairnw power'. Sto LoL kati tetoio e3'orismou de ginetai na yfistatai in game. kai na plhrwseis dhladh, DEN pairneis kapoio ameso pleonekthma enantia stous allous.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Auto episis eksartatai apo to game. Yparxoun paixnidia pou den mporeis na kaneis tpt an de doseis (polla) lefta. De me peirazei na dino kapoia an einai ok i katastasi pou epikratei. Stin teliki o allos prepei na plirosei k developers, server maintenance ktl. Den to kanei gia tin psyxi tis manas tou. To kyrio provlima omos se kathe periptosi egkeitai sto vasiko sou point. To 99% ton MMo exoun dei to ti ekane to WoW k apla to antigrafoun gt pisteuoun oti einai o monadikos tropos gia na exoun kerdos. Epaiza DDo gia 6 xronia kai kathe fora pou evgaine ena kainourgio game akouga doom apo pantou. Age of Conan, LotRO, Warhammer, SWToR, ola "tha katestrefan to DDo". Osoi pigainan, ta epaizan gia 1 mina k epestrefan sto DDo epeidi apla itan ola WoW clones, a.k.a. dialego class k oloi oi alloi tha einai idioi m emena ARA o monos tropos na eimai pio kalos einai na exo kalytero equipment. Kai de thelo na fano DDo-fanboy, alla to pio aplo pragma gia customization, to multiclassing, to exo akousei mono sto DDo. K to na min eisai akrivos to idio monodiastato pragma me olous tous allous gia mena exei simasia an legesai RPG.
    Dystyxos k ekeino exei arxisei na pairnei mia poreia pros to WoW-izon, dld exei ginei pio solo friendly, pio eukolo, mporeis na agoraseis pragmata me fragka ta opoia allios tha lioseis ton kolo sou na ta apoktiseis in game (alla ginetai) k.o.k.
    And the glue that holds all this together: οι ΜκΔ. :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. akrivws opws ta les. to na antigrafeis to WoW einai h de facto 'asfalhs' lysh, apo thn pleyra twn MkD, oson afora sta mmo.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. γεια συναδελφε!!

    αν θες πες μου την αποψη σου για κατι που με απασχολει :
    http://stefanosmedia.blogspot.gr/2013/03/blog-post_19.html

    επισης, αν θες παιξε στο νεο μπλογκοπαιχνιδο μου :
    http://stefanosmedia.blogspot.gr/2013/03/blog-post_17.html

    επισης, αν θες γινε μελος στο μπλογκ μου :)

    και τελος αν θες πατα λαικ στη σελιδα μου στο φεισμπουκ : stefanos and the media.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. not sure if spambot, alla opws kai na exei:

    http://02varvara.files.wordpress.com/2011/04/01-how-about-no-bear.jpg?w=800

    ΑπάντησηΔιαγραφή