Σάββατο 29 Σεπτεμβρίου 2012

Φτιάχνοντας το Τέλειο Παιχνίδι # 8.2: Mechanics no-nos

Σήμερα θα ξεκινήσουμε με μια μεγάλη παρένθεση, η οποία αφορμάται απο τα comments του Νικ δε Γκ(ρ)ικ στο προηγούμενο ποστ.
Τα σχόλια εστιάζανε σε δύο σημεία, που θα απαντήσω χωριστά.

Σημείο πρώτο (περιφραστικά): Η θεωρητική προσέγγιση για το τέλειο παιχνίδι είναι ματαιοπονία, επειδή στοχεύει στο να ικανοποιήσει μια πολύ περιορισμένη συγκεκριμένη μερίδα ανθρώπων, και κατά συνέπεια θα ήταν οικονομική αυτοκτονία για μια μεγάλη εταιρεία (ΑΑΑ όπως τις λένε) να βγάλει παιχνίδι που να ανταποκρίνεται στις αρχές που προτείνω εδώ.

Η αλήθεια είναι πως οι μεγάλες εταιρείες με τα χοντρά budget είναι έτσι κι αλλιώς προσανατολισμένες σε αυτά που θέλει το 'εμπορικό' κοινό. Όλα καλά εκεί. Όμως, γιατί να μην εμφανιστεί μια μικρότερη εταιρεία που να ικανοποιήσει και αυτούς που θέλουν κάτι διαφορετικό? Είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα που έγραφα για την Pendulo Studios στα adventures παλαιότερα. Άλλωστε, μερικά από τα πιο κλασσικά RPG φτιάχνονται και με 100.000$ μόνο, από τρεις φοιτητές ιατρικής, όπως δείχνει αυτό εδώ το βίντεο. Δείτε το, πραγματικά, αξίζει τον κόπο. Μιλάει για την Bioware και προσπαθεί να εξηγήσει το τι συμβαίνει με αυτήν τα τελευταία χρόνια. Στο τελευταίο πεντάλεπτο εξηγεί και για ποιους λόγους το κόστος είναι ανταγωνιστικό. Προσθέτω κι εγώ πως με βάση όσα γράφω για τα γραφικά και τον ήχο το κόστος λογικά πρέπει να χαμηλώνει ακόμα περισσότερο.

Σημείο δεύτερο (επίσης περιφραστικά): Το point-and-click δεν αρέσει σε όλους, και ορισμένοι προτιμούν τα WSAD στην ισομετρική. 
Το συγκεκριμένο με ανάγκασε να αλλάξω λίγο τη σειρά των άρθρων, επειδή ανέδειξε μια σημαντική παράλειψη από την πλευρά μου: τα controls.

Ας τα πάρουμε λίγο ανάποδα: το Witcher 2 δεν πρόκειται να το αγγίξω ακριβώς επειδή χρησιμοποιεί τα WSAD -που με ξενίζουν- και δε μου δίνει εναλλακτική. Ακριβώς το ίδιο θα νιώθουν φαντάζομαι και όσοι ζορίζονται αντίστοιχα με το ποντίκι. Οπότε συμφωνώ:
1) Δώστε στον παίκτη τη δυνατότητα να καθορίσει ΑΠΟΛΥΤΑ τα controls του- όχι απλά reallocation, ακόμα και το είδος του controller που θα χρησιμοποιήσει.
2) Κάντε το καλά, ΟΧΙ όπως το Witcher 1. Είναι αδιανόητο μετά από τόσες γενιές παιχνιδιών όχι μόνο οι μεταφορές από παιχνιδομηχανές σε PC να βγάζουν εκτρώματα στο χειρισμό (με απογοήτευσες τόσο πολύ Saints Row 2), αλλά και η εναλλαγή control modes στο ίδιο σύστημα και μάλιστα στο ίδιο παιχνίδι να είναι τόσο μα τόσο κακοφτιαγμένη. Το Witcher 1 κατάφερε να ξενίσει τόσο τους υποστηρικτές του mouse, όσο και των WSAD, πράγμα απίστευτο. (περιμένω τώρα να βγει κάποιος και να μας βρίσει που σνομπάρουμε τα joystick).
3) Τι σκατά παίζει με τα πληκτρολόγια και ποντίκια 'ειδικά για Gamers'? Αξίζουν τα 2-3 επιπλέον κουμπιά και το fabulous νεανικό design την φουσκωμένη τιμή? Ή οι εταιρείες για άλλη μια φορά μας περνάνε για μαλάκες.
4) ΟΤΚ camera (Oti ths Kavlwsei). Στην αριστερή φώτο για τα controls του witcher 1 αναφέρει την 'smart isometric camera' Oh yeah. Σας εκλιπαρώ: α) εάν είναι να αποφασίζει η κάμερα μόνη της για μένα κάντε την λίγο πιο έξυπνη και β) δώστε μου τη δυνατότητα να το βάλω στο 'off'. FFS, κατάφεραν να μεταφέρουν ένα πρόβλημα των 3D action platformers στα Isometric! Είναι το αντίστοιχο της κάμερας του Legacy of Cain: Defiance- που κόντεψα να παρατήσω στο tutorial. (προσέξτε από το 5:50 και μετά, ο παίκτης ΔΕΝ βλέπει που πρέπει να πηδήξει επειδή η 'έξυπνη' κάμερα είναι σε γαμημένα ακατάλληλη γωνία)

Κλείσιμο παρένθεσης.



Σήμερα, λοιπόν, θα αναφέρω μερικά πράγματα που κάθε μα κάθε μα ΚΑΘΕ φορά που τα συναντάω, μου πρήζουν τα αρχίδια και μιλάω άσχημα για της μητέρες των developers.

The great no-nos!

Εναλλακτικός τίτλος: Το γεμάτο μικροπρεπή εμπάθεια χώσιμο στη SIERRA. 
Όλα σχεδόν τα παρακάτω βρίσκονται σε παιχνίδια της SIERRA. Υπάρχουν και σε πολλά άλλα παιχνίδια βέβαια, αλλά για κάποιο λόγο η SIERRA φαίνεται να τα επιδιώκει! Το γιατί επιμένω να την γράφω με κεφαλαία θα φανεί πιο κάτω.
Το ανεπίσημο μόττο της SIERRA: Save early, save often, and don't overwrite saves.


1) Luck Based Mission. Κοινώς, δεν έχει σημασία τι θα κάνεις ή πόσο καλά είσαι προετοιμασμένος, τα πάντα θα κριθούν από τον Random Number Gawd του παιχνιδιού.
Στη SIERRA: Σε ένα από τα πρώτα Larry, έπρεπε να βγάλεις φράγκα ποντάροντας σε slot machine. Εάν έχανες όλα σου τα λεφτά και δεν κέρδιζες, πήγαινες για load βρίζοντας.
Σε άλλα παιχνίδια: 'Πρέπει να μαζέψεις 10 κεφάλια από αγριογούρουνα'. Το ξέρατε πως μόνο το 20% των αγριογούρουνων έχουν κεφάλι? Δεν εξηγείται αλλιώς το ότι μόνο στο 20% των φορών κάνουν drop το item για να συμπληρώσεις το quest. Απλά μαθήματα βιολογίας από τα quests των MMOs.
Γιατί μου τη σπάει: επειδή χάνω άσκοπα το χρόνο μου με trial and error και ισοπίθανα ενδεχόμενα που δεν επηρεάζονται από τη στρατηγική που θα ακολουθήσω. Το παιχνίδι σπαταλάει συνειδητά το χρόνο μου για να 'αυξήσει το χρόνο παιχνιδιού' 

2) Player Killing εν ψυχρώ. Είναι αυτό που θα έχεις εάν ανάγεις το Luck Based Mission σε επίπεδα ζωής ή θανάτου, και ο τελευταίος σου έρχεται απροειδοποίητα. Δεν εννοούμε το να βλέπεις ένα μεγάλο κόκκινο κουμπί με ζωγραφισμένη μια νεκροκεφαλή επάνω και να το πατάς. Εννοούμε να βλέπεις κάτι τελείως αθώο, όλοι γύρω του να λειτουργούν φυσιολογικά, και αυτό να σκοτώνει μόνο εσένα, έτσι για πλάκα, χωρίς καμία λογική εξήγηση.
Στη SIERRA: Στο Space Quest, και πάλι σε ένα slot machine (που έπρεπε υποχρεωτικά να χρησιμοποιήσεις όπως παραπάνω), εάν έπεφτες σε ένα συγκεκριμένο συνδυασμό, εκτόξευε laser beam και σε έψηνε επιτόπου. Laser Beam. Μέσα σε μπαρ. Σε κουλοχέρη. Που ο σκοπός είναι να κρατάς την πελατεία ζωντανή για να σου αφήνει φράγκα. What. Αυτό δεν είναι παιχνίδι, είναι ναρκοπέδιο.
Σε άλλα παιχνίδια: πέντε λέξεις: Gary Gygax. Tomb of Horrors (στην αυθεντική version)

3) Παράλογοι γρίφοι. Το να είναι ένας γρίφος παράλογος προϋποθέτει α) να μην υπάρχουν ενδείξεις πως κάτι πρέπει να γίνει, β) να μην υπάρχει σαφής σχέση αιτίου-αποτελέσματος σε ένα στόχο, γ) να μη δίνεται καμία εξήγηση ή υπαινιγμός για τη λογική επίλυσης του γρίφου με τρόπο που να βγάζει νόημα in-game: οι 'τρελούτσικοι' γρίφοι των Monkey Island πχ ακολουθούν μια στανταρισμένη in-game λογική : μπαλόνι με ήλιο = ελαφρύ και πετάει -> γεμίζεις το στόμα ήλιο από το μπαλόνι -> η τσιχλόφουσκα θα πετάει. Υπάρχει λογική συνοχή, παρότι τρελιάρικη. Ο ίδιος ο Ron Gilbert γράφει πόσο του τη σπάνε τέτοια adventures.
Στη SIERRA: Μεταμφίσεση με μουστάκι από τρίχες γάτας 
Σε άλλα παιχνίδια: στο πρώτο Runaway ο Saturn σου ζητάει να του φτιάξεις ένα 'έργο τέχνης', χωρίς καμία άλλη λεπτομέρεια. Από την αρχή ξέρεις πως θα μισήσεις αυτόν τον γρίφο. Πρέπει να βρεις (με pixel hunting) μια τυχαία πέτρα με τρύπα στη μέση, να λειάνεις σε τροχό ένα κομμάτι κεχριμπάρι με κουνούπι μέσα και να κολλήσεις το κεχριμπάρι στην τρύπα της πέτρας. Το απαύγασμα της ανουσιότητας.



4) Υποχρεωτικοί Λαβύρινθοι. Με έμφαση στο 'υποχρεωτικοί'. Δυστυχώς είναι μάστιγα ακόμα και για τα καλύτερα παιχνίδια: η Undercity πριν φτάσεις στον Sarevok στο BG, τα Warrens στους υπονόμους του Bloodlines... Δεν υπάρχουν λέξεις για να εκφράσω το πόσο μισώ όταν αυτά τα σαδιστικά σημεία είναι υποχρεωτικά.

5) Το perma-death, δηλαδή αυτό που όταν πεθάνεις σου διαγράφει το Save. Υπάρχει μια λεπτή γραμμή που διαχωρίζει το 'old-school' από το 'asshole', και καθορίζεται από την ύπαρξη ή όχι του perma-death. Diablo 1: old-school. Rogue-likes (πχ ADOM): ass-hole. Αφού έτσι κι αλλιώς όλοι θα κρατήσουν back-up saves, μη σπάς μπάλες άσκοπα, ή κάντο optional.

6) Μια που είμαστε στα saves, ξανατονίζω: κάνε μας τη χάρη με τα ανεξέλεγκτα πολλά autosaves. Καμία όρεξη δεν έχω να διαγράφω για πέντε λεπτά αρχεία. Φταις, Bloodlines! Φταίς...

Τα παραπάνω μπορούν συνοπτικά να χαρακτηριστούν σαν DIAS gameplay, όπως το έθεσε τόσο μα τόσο όμορφα ο Shamus: Do it Again, Stupid. Η επιτομή του σπαστικότατου trial and error gameplay με τρόπο που για κάποιο μυστηριώδη λόγο οι gamers φαίνονται να αποδέχονται σαν κάτι που 'απλά υπάρχει', ενώ μπορεί ανετότατα να αποφευχθεί. Το πως, θα το εξηγήσω σε επόμενο ποστ.



Για να είμαι δίκαιος με τη SIERRA, τα περισσότερα από αυτά τα έκανε πριν κάπου 20 χρόνια, αυστηρά στα adventures. Δεν έχω τίποτα μαζί τους, ίσα-ίσα, και Counter-strike έπαιζα (suckαρα χοντρά), και Arcanum προσπάθησα να παίξω (με ενθουσίασε, αλλά δεν την πάλεψα με τα bugs και τα mechanics) και γενικά, πιστεύω, όποτε θέλουν βγάζουν παιχνιδάρες και μάλιστα με μπόλικο Barbie-Dressing, βιβλία, και μια γενικότερη καλογυαλισμένη αισθητική.

ΑΛΛΑ.

Γιατί, στο γαμημένο όνομα του gaming, να με υποχρεώνεις κάθε φορά με το ζόρι, όλα τα παιχνίδια σου να τα εγκαθιστώ στον...

7) Φάκελος 'SIERRA'. Προσπάθησα να το αλλάξω, αλλά το install-shield wizard μου την είπε και με ξαναέφερε στον ίσιο δρόμο. Δεν μπορώ να συλλάβω το μέγεθος της αυταρέσκειας μιας εταιρείας που θέλει ακόμα και στην προσωπική μου ζωή να μην ξεχνώ ποτέ το Μεγαλειώδες Όνομά της. Ένα φιλαράκι μου έλεγε πως είχε εγκαταστήσει 4-5 παιχνίδια και είχε βρεθεί με 4-5 ξεχωριστούς φακέλους SIERRA. JFC

Και για να έχουμε καλό ρώτημα, για ποιό λόγο όλες οι εταιρείες θεωρούν πως το default install directory μου είναι στα Program Files? Ο φάκελος αυτός είναι για προγράμματα. Για πράγματα που θα μείνουν για πάντα (=μέχρι το φορμάτ) στον υπολογιστή. Δεν είναι καλή ιδέα να το γεμίζεις ασχετοσύνες. Ελάχιστους ξέρω που εγκαθιστούν τα παιχνίδια εκεί -ως επι το πλείστον Σταρχιδιστές και άνιωθες γκόμενες. Εκτός εάν οι εταιρείες πιστεύουν ειλικρινά πως ποτέ κανείς δεν θα σκεφτεί να απεγκαταστήσει το παιχνίδι τους επίτηδες- αφού σε προειδοποιούν κι όλας, για να μην κάνεις το Μοιραίο Λάθος:

-'Are you sure you want to uninstall?'
-'Yeah muthafucka, I'm here to kick some ass and chew some gum- and I'm out of gum'

Μήπως θα ήταν προτιμότερο να έχουν σαν default ένα φάκελο που -δεν ξέρω ίσως να έχεις μαζεμένα και τακτοποιημένα τα παιχνίδια σου? Ίσως FUCKING GAMES? Και όχι, σίγουρα όχι, μαζί με τα 'windows games'. Καλός και χρυσός ο ναρκαλιευτής και η πασιέντζα αράχνη, αλλά δεν τους πάει ρε παιδί μου να είναι δίπλα δίπλα στο Stronghold, πως να το κάνουμε.


7 σχόλια:

  1. "(προσέξτε από το 5:50 και μετά, ο παίκτης ΔΕΝ βλέπει που πρέπει να πηδήξει επειδή η 'έξυπνη' κάμερα είναι σε γαμημένα ακατάλληλη γωνία)"

    Τρεις λεξεις εχω να σου πω. Tomb Raider Underworld.

    Σε μερικα σημεια η καμερα παει κ χωνεται πισω απο την εξατμιση της μοτοσικλετας, αν αυτη βρισκεται με τον κωλο στον τοιχο. Με αποτελεσμα, να βλεπεις τον κωλο της μηχανης και οχι της Λαρα(που να ημουνα και αντρας) και να μη μπορεις να κουνησεις την καμερα, γτ εχει φρακαρει, ΑΛΛΑ ΚΑΙ να μη βλεπεις τον χριστο σου ΚΑΙ να εχεις κολλησει γτ δεν στριβει τιποτε.

    ΟΚ εδω μιλαμε για πιο σοβαρα παιχνιδια, αλλα μιλάμε για ενα εμπορικο παιχνιδι, με ενα legacy πισω του, και κυριως, αρχικη τιμη κυκλοφοριας στα 60 ευρω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. me Tomb Raider den exw megalh empeiria, eixa pai3ei to 3 alla olo exana sthn prwth pista epeidh epefta sto potami, me pareserne to reyma kai telika me etrwgan ta piranha....

    alla einai akrivws ayto pou les, oute to legacy, oute h timh oute tipota den mporei na profyla3ei ton paikth enos 3D paixnidiou apo mia kakh camera. isws mono ta unofficial mods.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα ποια;;; Μουχαχαχαχα καλο! Αυτα που ξερατε κακομαθημενοι παικτες των πρωτων παιχνιδιων να τα ξεχασετε! Τι ειναι το Τουμπ, Χαφ Λαιφ να του χεις και μοντς;

      Εδω η πλατφορμα μονη της εχει προβληματα, αμα προσπαθησεις και μοντς παιζει να κατεβει σε απεργια η κονσολα.

      Και για να μη νομιζετε οτι υπερβαλω: http://www.youtube.com/watch?v=Q2KmXYdNgLA

      Διαγραφή
  3. ayta ta pragmata eginan logw mods? moiazei mallon me porting disaster ( http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/PortingDisaster )

    genika pantws, 8a ektimousa mia proeidopoihsh pws to video pou 8a dw pinontas kafe to prwi anypopsiastos periexei MISHTES SIXAMENES KWLOARAXNES! den mporw na perigrapsw poso tis apex8anomai

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πρώτον: ΟΟΟΟΟΟΟΟΧΙ, αυτα τα πραγματα ειναι το κανονικο παιχνιδι. Ξερω. δεν μπορεις με τιποτε να το χωνεψεις αλλα μιλαω σοβαρα. Ειδικα στο ps3 το παιχνιδι σε κανει να θες να το σκοτωσεις.

      Και κατι για τα μεκανικς: Η Λαρα, οπως ισως ξερεις, ολη η ιστορια ειναι να παει απο το ενα μερος στο αλλο. Απο την κολωνα, πχ, στην απεναντι κολωνα, η ακομα καλυτερα, οπως ειναι σε ενα σημειο, να παρει φορα απο μια πλατφορμα, να πηδηξει, να πεταξει το γαντζο σε ενα κρικο πανω, ολα αυτα πανω απο ενα δηλητηριωδες υγρο σαν νερο αλλα που σε σκοτωνει, να αιρωθει ωστε να παρει φορα, να πηδηξει για να καταληξει βασικα στην απεναντι πλατφορμα. ΕΛΑ ΟΜΩΣ που ολα βασιζονται στην καμερα. Οπερ σημεινει οτι τα κοντρολς παιρνουν εντολες απο το που κοιτα η καμερα. Αν κοιτας μπροστα, και πατησεις αριστερα, θα παει αριστερα (αλλα με κυκλικη κινηση γιατι η καμερα γυρνα και αυτη μαζι).

      Αν ομως κρεμεσαι, και θες να πας αριστερα, δεν θα πατησεις το αριστερα, αλλα το κουμπι που, αναφορικα με το που κοιτα η καμερα, θα την κανει να πηδηξει αριστερα.

      Βαλε τωρα μια καμερα που κανει ο,τι της καπνισει και ενω εσυ αιωρεισαι πχ στον προαναφερθεντα κρικο, ΔΕΝ ΚΟΙΤΑ ΜΠΡΟΣΤΑ, αλλα αποφασιζει να σου δειξει ποσο ομορφο τοπιο σχεδιασανε.

      Δηλαδη και να λυσεις το γριφο, πρεπει να κανεις 100 φορες τι ιδιο πραγμα μπας και αποφασισει η μουλαρα να παει εκει που της λες.


      Δευτερον: ΕΧΕΙΣ ΔΙΚΙΟ. Φαντασου να το παιζω, να ναι 3 το βραδυ, να τα σιχαινομαι οσο δεν παει, να τα φοβαμαι οσο δεν παει, και να μαι και σε ενα σπιτι που τα εντομα εχουν ελευθερας απο τις πορτες.

      Διαγραφή
  4. mono mia mikrh parathrhsh:

    '...ολη η ιστορια ειναι να παει απο το ενα μερος στο αλλο.'

    * : olh h istoria einai na vlepoume vyzares kai kwlares. (to idio pou isxyei kai gia to blog ayto)

    gia olous tous logous pou swsta e8eses (camera relative interface) ki efoson h camera anti na kentrarei sto fanservice mas deixnei ntouvaria kai marmagkes, tote to paixnidi einai apla self-defeating.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. "olh h istoria einai na vlepoume vyzares kai kwlares"

    Α καλά ναι. Αφού να σκεφτείς, στο τελευταίο επίπεδο, χώνεται στον Αρκτικό ωκεανό, με το μαγιό. Μόνο. Περπατάει στον πάγιο ξυπόλητη και μετά κολυμπάει στον ΑΡΚΤΙΚΟ με το ίδιο σχεδόν στρινγκ μαγιό που έχει στη Μεσόγειο.

    Thanx για τους όρους, δεν τους έχω μάθει ακόμα.

    Και κάτι άλλο. Και εγώ ως "άνιωθη γκόμενα", βάζω ως installation directory το Program Files (ναι κύριε δικαστά, είμαι ένοχη, εγώ τον σκότωσα, που να ξερα ότι είναι γιος του πρωθυπουργού, εγώ τη δόση μου ήθελα)... Γιατί αυτό είναι κακό; Απλά ρωτάω γιατί δεν ξέρω...

    Αλλά καταγγέλω και εγώ τις εταιρίες που βάζουν τον φάκελο με το όνομα τους, και όχι του παιχνιδιού! Και εγώ πρέπει κάθε φορά να ψάχνω ποιος έβγαλε τι για να τα βρω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή